انتخاب موضوع
چگونه موضوع خوب برای پایان نامه یامقاله یاتحقیق یا پروپوزال خود انتخاب کنیم ⁉️
ویژگی یک موضوع خوب عبارت اند از :
به خوبی محتوای پژوهش را معرفی کند.
در حد امکان فاقد عبارات اختصاری باشد.
در حد امکان کوتاه و رسا باشد.
فاقد قضاوت و القای مفاهیم باشد.
به صورت سوالی عنوان نشود.
به جامعه آماری مورد بررسی اشاره کند.
به گونه ای جذاب و جالب توجه نوشته شود.
به ابتکار خاص موجود در تحقیق اشاره کند.
معیارهای مهم برای انتخاب یک موضوع مفید و موثر
⚫️ علاقه پژوهشگر به موضوع مورد تحقیق.
⚫️ خلاقیت در شناسایی نیازهای جامعه و طرح مسئله.
⚫️ بدیع بودن موضوع تحقیق؛
( به معنای خودداری از تکرار تحقیقات پیشین)
⚫️وفاداری نسبت به تحقیقات انجام شده قبلی.
⚫️ پژوهش پذیر بودن موضوع تحقیق.
⚫️ مهم بودن مسئله تحقیق و ارزش بررسی آن.
⚫️ توانایی پژوهشگر :
(علاقه مندی، کنجکاوی و کشش علمی برای شناخت آن)
⚫️ ملاحظات اخلاقی:
(تحقیق نباید با ارزش های رایج جامعه متناقض باشد)
⚫️ در دسترس بودن منابع مادی و اطلاعاتی :
(اطلاعات، بودجه، امکانات و…)
⚫️ امکان سنجی اجرای تحقیق بر اساس زمان در اختیار.
⚫️ امکان بهره گیری از همکاری در انجام تحقیق بین واحدها و افراد سازمان.
⚫️ صرفه اقتصادی اجرای طرح
اشتباهات رایج در انتخاب موضوع تحقیق.
⚫️ کاربردی نبودن :
متأسفانه بسیاری از تحقیقاتی که در دانشگاه ها و موسسات علمی کشور انجام می شود، کاربرد مشخصی در داخل کشور ندارد و فقط عمر گرانقدر پژوهشگران و منابع مادی کشور را به هدر می دهد. شناخت نیازهای روز جامعه و طراحی پروژه های تحقیقاتی بر اساس این نیازها، یک «ضرورت انکارناپذیر» است.
⚫️ کلی بودن :
معمولاً افرادی که تجربه کمتری در امر پژوهش دارند، موضوعی را انتخاب می کنند که بسیار گسترده است. موضوع باید به گونه ای طرح شود که تحقیق بتواند در فرصتی که در اختیار است پاسخ آن را پیدا کند.
لذا بهتر است موضوع ساده تر
و محدود تری برای تحقیق انتخاب شود.
⚫️ تکراری بودن :
تکرار مکرّرات، خود تبدیل به پدیده ای تکراری در جامعه علمی ما شده است که لازم است از آن اجتناب شود.
⚫️ سطح نامناسب :
پرداختن به موضوعات
سطح پایین در مقاطع
تحصیلات تکمیلی
و همچنین پرداختن به موضوعات پیچیده و سنگین در مقاطع تحصیلی پایین، موجب کاهش کیفیت تحقیق خواهد شد
راهکارهای عملی برای انتخاب موضوع
نیازسنجی :
مهم تر از هر چیز،
بررسی وشناخت نیازهای جامعه ای است که در آن زندگی می کنید. نیازهای افراد، گروه ها و سازمان های اطراف خود را به خوبی و با حوصله بررسی کنید.
هر نیاز می تواند سرآغاز یک
پروژه تحقیقاتی و
حتی یک فعالیت تجاری باشد.
بررسی میان رشته ای :
در انتخاب موضوع اهمیت پیوندهای بین رشتهای را بسیار جدی بگیرید. ثمره پیوندهای بین رشتهای تولد موضوعهای نوین برای پژوهش است. در بسیاری از رشتهها مباحث بسیار ارزندهای وجود دارد
که میتواند از زاویهای تازه
در رشتهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
رویکرد حل مسئله :
در جستجوی «پژوهشهای مسأله مدار» باشید. بر این اساس، به محیط کار و زندگی خود با نگاهی پرسشگر و دقتی بیشتر بنگرید.
کاربردپذیری :
آیا پژوهش شما میتواند با نتیجهی کاربردی و مفید همراه باشد و مشکلی از مشکلات موجود را حل کند؟
آیا گروه خاصی از کاربران یا از نتایج تحقیق شما بهرهمند خواهند شد؟
دریچه ای نو :
با نگاهی جدید و از زاویه ای دیگر به موضوعات قبلی بنگرید.
عدم عبور از کنار مسائل ساده : موضوعات ساده دست کم گرفته نشود و آن ها بی ارزش قلمداد نشود.
پذیرش عدم قطعیت :
از ابهام ها و عدم اطمینان ها نترسید و با جستجو، زوایای پنهان را برای خود آشکار کنید.
تجربه های شخصی :
تجارب خود را ارزشمند بدانید و آن را برای خدمت به جامعه به کار بگیرید.یک اتفاق ساده در زندگی شما می
تواند موضوع یک بررسی علمی باشد.