#صحیفه_سجادیه
#شرح_صحیفه_سجادیه
دعاى #بیستم #صحیفۀ_سجادیه (2)
ادامه سخن در مورد صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
حضرت رضا علیه السلام در مجلس مٱمون فرمود: چون این آیه شریفه نازل شد، به محضر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله عرضه داشتند، معناى تسلیم به تو را دانستیم، و آن اطاعت محض از حضرت تو در تمام برنامه هاى زندگى است، ولى کیفیت صلوات بر تو را نمى دانیم، حضرت فرمود بگوید:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد کَما صَلِّیْتَ وَ بارَکْتَ عَلى اِبْراهیمَ وَ آلِ اِبْراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ.
سپس حضرت رضا علیه السلام فرمود: اى مردم در بین شما در زمینه صلوات بر محمد و آل محمد اختلافى هست؟
مٱمون گفت: این حقیقتى است که اصلا در آن اختلافى نیست، و امت اسلام بر لزوم این صلوات اجماع دارند، اما اى فرزند رسول خدا براى صلوات بر آل منهاى این روایت دلیل واضح و روشنى از قرآن مجید دارید؟
حضرت فرمود: آرى،از قول حضرت حق که در قرآن مى فرماید:
یس، وَالقُرَآنِ الْحَکیمِ، اِنَّکَ لَمِنَ الِّمُرْسَلینَ، عَلى صِراط مُسْتَقیم.
منظور از «یس» کیست؟
دانشمندان مجلس مٱمون گفتند بطور قطع و بدون شک منظور از یس محمّد صلى اللّه علیه و آله است، و احدى از امت در این مسئله تردید ندارد.
حضرت فرمود: بحقیقت که خداوند به محمد و آل محمد عنایتى کرده، که احدى به ذات آن نمى رسد مگر با نور عقل و خرد.
ملاحظه کنید که خدا در قرآن مجید به کسى جز انبیا سلام نکرده، در این زمینه مى فرماید:
سَلامٌ عَلى نُوح فِى الْعالَمینَ: و: سَلامٌ عَلى اِبْراهیمَ: و:سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هرُونَ:
ولى نفرمود:
سَلامٌ عَلى آلِ نوح وَ سَلامٌ عَلى آلِ اِبراهیمَ وَ سَلامٌ عَلى آلِ موسى وَ هرُونَ.
ولى فرمود:
سَلامٌ عَلى اِلْ یس.
یعنى آل محمد صلوات اللّه علیهم،
سپس فرمود: اى مأمون متوجه شدى که در معدن نبوت شرح و بیان این واقعیت هست.