عمومی ،مهار تلاطم فیمینیسم در کشتی حقیقت
سم الله الرحمن الرحیم
مهار تلاطم فیمینیسم در کشتی حقیقت(نقد فیمینیسم از دید گاه قرآن )
یکی از تهدیداتی که همواره متوجه کشور های جهان سوم است فرهنگ غربی است که در قالب های متنوع تر ویج می شود .آموزه های انحرافی وگمراه کننده این فرهنگ بر مبنای تفکراتی همچون اومانیسم ،لیبرالیسم و…پایه ریزی شده است .از این رو شکل گیری جنبش های همانند فیمینیسم از همان ابتدادور از انتظار نبود.
حاکمیت تفکرات مادی والحادی ،در اندک زمانی زمینه ساز ایجاد جنبش جدید ی با شعار تساوی زن ومرد واحقاق حقوق زن شد که پیامد هاوآثار زیانباری را نه مدتنها برای غرب که برای جوامع تابع وهمسو ی آن نیز به همراه داشته ودارد .مروجان فیمینیسم برزیر دست واقع شدن زن تاکید دارند ومدعی اند که در تلاش اند جایگاه واقعی زن را به اوبر گردانند.این جنبش در ابتدا با این شعارحرکت خود را آغاز کرد ودر سیری نه چندان طولانی دچار انحرافات عمیقی گردید .امروزه آسیب های گوناگون این جنبش در جوامع معاصر ریشه دوانده است واز رهاورد آن ،نظام خانواده که اصلی ترین رکن ساخت وپرداخت اجتماع سالم است ،با خطر های جدی مواجه شده است .از طرفی دین مبین اسلام که به اعتراف همگان دینی مترقی وعقلانی است ودر فرهنگ سازی وهدایت همه جانبه بشر ،تعالیم حیات بخش وراهگشایی دارد همواره آغوش پرمهر خود را به روی تشنگان حقیقت گشوده است .بر همین اساس وجدان های بیدار با کنجکاوی تمام علاقمندند که بدانند دیدگاه اسلام در مورد زن چیست ؟آیا دین اسلام قائل به تبعیض بین زن ومرد است یا این دوموجود را مساوی وبرابر می داند ؟چه دلایلی رابرای اثبات ادعای های خود ارائه می دهد؟
فیمینیسم از دیدگاه قرآن کریم ونقدآن
با نگرشی اجمالی به آیات قرآن کریم روشن می گردد این کتاب الهی به روشنی به تفاوتهای زن ومرد پرداخته وجایگاه این دورا با توجه به اصل خلقت وتمایز روحی آنها بیان فر موده است .ارزش واهمیت بررسی تفکرات فیمینیستی لز دیدگاه اسلام موضوعی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود .به ویژه اینکه نحله ای از آن در جوامع شرقی واسلامی اعلام موجودیت کرده که ارز آن به فیمینیسم اسلامی تعبیر می شود .فیمینیسم اسلامی اصطلاحی اصطلاحی است که در سال های اخیر میان بر خی از اندیشمندان ایرانی وحتی خارج از کشور بر سر زبان ها افتاده وترویج یافته است .گروهی راه مبارزه فرهنگی وسیای با نظام جمهوری اسلامی رادر سوء استفاده از مضامین واصطلاحات اسلامی دانسته است اند ودر این راستا با توجه به ظرفیت بالای زنان ایرانی ،ترویج فیمینیسم اسلامی رابهترین گزینه می شمارند.حال جای سوال است که آیا با اضافه کردن پسوند اسلامی می توان گفت اسلام با نظرات مکتب فیمینیسم موافق است؟برای اثبات ساز گاری اسلام وفیمینیسم نیز برخی به تفکیک میان دینداری ودین مداری پرداخته وگروهی دیگر از راه تاکید برتشابه وتساوی میان زن ومرد وارد شدند .عده ای نیز عدم عدم ثبات شریعت ونقد اجتهاد مرد محور را ،راه کار حل مناسبی در این رابطه تلقی کرده اند.
سیر کوتاهی در وضعیت اعراب جاهلی در قبل از اسلام که بدترین ظلم هارا برزن روامی داشتند بیانگر آن است که بعد از طلوع پر فروغ اسلام محمدی صلی الله علیه وآله )زن به جایگاه واقعی اش رسیده است .حقیقت این است که اعراب جاهلی نگاهی ظالمانه وغیر منطقی به زن داشتند تا جایی که قرآن در سوره نمل می فر ماید :
وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثي ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظيمٌ58يَتَواري مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِکُهُ عَلي هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْکُمُونَ59
در جایی که هر به یکی از آنها بشارت دهند دختر نصیب توشده از فرط ناراحتی سیاه می شود وبه شدت خشمگین می شود .بخاطر بشارت بدی که به اوداده شده از قوم وقبیله خود متواری می شود ونمی داند که آیاآن دختر را با قبول ننگ نگه دارد یا در خاک پنهانش کند ؟چه بد حکمی می کنند>.
اماردر آموزه های دین اسلام هیچ گونه تاییدی بر این افکار باطل یافت نمی شود.بلکه با تقبیح این باورها ،زن به عنوان ریحانه آفرینش ومکمل مرد معرفی می شود .
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند فان المراه ریحانه ولیست بقهرمانه >زن گلی خوشبوست نه کار گزار نه پادو نه خدمتگزار )تردیدی نیست که زن ومرد در نگرش اسلامی مساوی اند وتنها در برخی عرصه های فرعی زندگی است که از حیث احکام اسلامی وبراساس عدالت الهی تفاوت هایی دارند که این موضوع با فلسفه خلقت آنان هماهنگی کامل دارد وصد البته این تفاوت نیز به معنای تبعیض وعدم رعایت حقوق زن نیست