چکیده تحقیقات پایانی
تحقیق پایانی :باموضوع بررسی علل عدم پذیرش اجتماعی ازدواج موقت با وجود تایید در قرآن وسنت
پژوهشگر :آرزوقربانی
چكيده
خداوند زمانی که انسان را آفرید در وجود او غرایز مختلفی قرار داد، از جمله این غرایز، غریزه جنسی میباشد و در شرع مقدس اسلام راه مشروع مهار کردن این غریزه به سه طریق برای انسان قرارداده شده است که امروزه از دو روش آن که عبارتند از: ازدواج دائم و موقت، تا انسانها به این نیاز خود از این طریق پاسخ دهند و نکاح رابطهای است حقوقی - عاطفی که به وسیله عقد بین زن و مرد حاصل میگردد و به آنها حق میدهد که با یکدیگر زندگی کنند و مظهر بارز این رابطه حق تمتع جنسی است. هم از نظر فقهی و هم از نظر قانون مدنی ایران، نکاح منقطع مشمول عنوان کلی نکاح است. نکاح در حقوق ایران بر دو قسم است. نکاح دائم و نکاح منقطع که هر یک از نکاح دائم و منقطع دارای وضعیت حقوقی مختلف و شرایط و احکام متفاوت است و به وسیله اسباب مختص به خود منحل میگردد. اگرچه در موانع نکاح با یکدیگر مشترک میباشند. ازدواج موقت دارای احکام و ارکان فقهی و حقوقی مختص به خود میباشد. اما با این وجود نکاح منقطع در عمل کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و به تدریج از اهمیت آن در جامعه ما کاسته شده است. قانون مدنی در این باب از فقه امامیه پیروی کرده است و در فقه عامه آن را معتبر نمیشناسند. فقهای امامیه برای صحت این نکاح به آیه قرآن به ویژه آیه 24 از سوره نساء و نیز روایات و اخبار و عقل و اجماع علمای مذهب استناد میکنند. نکاح منقطع از لحاظ امکان پیش بینی شرایط، آزادی بیشتری وجود دارد.
بنابراین با توجه به دشواریهای اقتصادی که در راه تشکیل خانواده و انجام ازدواج دائم همیشه وجود داشته و به خصوص در زمان ما بیشتر شده است، نباید تحت تأثیر تبلیغات نادرست فرهنگهای بیگانه، نکاح منقطع را محکوم ساخت و یا آن را به عنوان نهادی شرم آور تلقی نمود، بلکه بایستی از طریق یک مقایسه دقیق میان آثار شوم بیبندوباریهای اخلاقی در جهان کنونی، آثار اجتماعی این گونه ازدواج که سنت توصیه شده اسلامی است، برای افرادی که قادر به ازدواج دائم نیستند، مورد ارزیابی و بررسی عمیق قرار گیرد. اما مخالفان، (اهل سنت) از طريق كتاب، سنت، اجماع و قول خلیفه ثانی آن را نسخ شده میدانند اما فقهای ما جواب قانع کنندهای در مورد هر یک از آنها دادهاند. اما علت روی نیاوردن شیعیان به ازدواج موقت اختلاف نظر و رأی فقهی اهل بیت (علیه السلام) در ازدواج موقت با دیگر مذاهب اسلامی موجب شد که مورد استقبال مسلمانان که پیرو مذاهب اهل بیت بودند قرار نگیرد، تردیدی نیست که شیعیان در پای بندی و اعتقاد قلبی نسبت به مشروعیت ازدواج موقت دغدغه خاطری نداشته و ندارند بلکه به عنوان یک عمل تقریباً ناپسند که تحریم عرفی دارد و سبب فردستی و کاهش جایگاه اجتماعی میشود با آن برخورد شده است و در بین شیعیان هم ایرادهایی در مورد ازدواج موقت گرفته شده است که برای آنها هم جواب قانع کنندهای داده شده است از جمله این که ازدواج موقت فرقی با بی بند و باری و هرج و مرج جنسی ندارد و … و در جواب گفته شده است ازدواج موقت با شرایطی از جمله مثل مهریه، تعیین مدت و لزوم نگهداری عده و … فرق چندانی با ازدواج دائم ندارد اما به هیچ وجه قابل مقایسه با بی بند و باری نیست و … اما برای از بین بردن بدبینی نسبت به این نهاد مقدس در جامعه باید، با تبلیغات درست و فرهنگسازی بین مردم و همکاری دولت و مجلس برای ایجاد قوانین محکم و کارساز در این مورد بدبینی به امید خدا در جامعه از بین برود و مورد استفاده کسانی که قادر به ازدواج دائم نیستند قرار گیرد تا جامعه به فساد و فحشا نیفتد.
جهت در یافت لینک ثابت اینجا کلیک کنید