چکیده تحقیقات پایانی
تحقیق پایانی با موضوع:بررسی آسیب شناسی مصرف گرایی در اسلام وارایه راهکارها
پژوهشگر:خانم رویا حسن زاده
چکیده
مصرفگرایی، همان¬طور که از عنوان آن پیداست، در وهله نخست مقولهای است آسیبشناختی که پیوند تنگاتنگی با مفاهیمیچون؛ تجملگرایی و افراط در خرید کالاهای مصرفی دارد. مصرف بهمعنای عام و صرفنظر از بعد آسیبشناختی آن، تابعی است از متغیرهای اجتماعی چون نظام ارزشی، پایگاه طبقاتی و منزلت اجتماعی که بیشک این گرهخوردگی، بیارتباط با نوسانات و فراز و نشیبهای این متغیرها نخواهد بود. با تغییر نظام ارزشی و نیز تحولاتی که در لایههای مختلف طبقاتی بهوجود میآید. هرچند موضوع مصرف، پدیدهای اقتصادی است اما؛ بخشی از عوامل ایجادکننده آن در بخش فرهنگ نهفته است و با توجه به نهادینهشدن آن در جامعه یکی از راههای اصلی برونرفت از آن نیز توجه به موضوعات فرهنگی است. قبل از هر چیز رفتار مصرفکننده نوعی رفتار انسانی است.
مصرف¬گرايي به عنوان يك فرهنگ اشتباه جامعه امروز، شامل برخي پيامدها و نتيجه¬ها مي¬باشد. پيامدهايي كه هم شخص و هم جامعه را فرا مي¬گيرد. اين نوع پيامدها، بين مشكلاتي كه افراد در جامعه دچار آن هستند و اطلاعي ندارند كه اين مشكل ساخته و پرداخته مصرف بيش از حد آنهاست رابطه¬اي مستقيم ايجاد مي¬كند. اين مشكلات عبارتند از: تورم، اسراف، شكاف طبقاتي و….
تحقیق حاضر بعد از تبيين پیامدهای مصرف¬گرایی، راهکارهایی هم¬چون تقوا در مصرف، صرفه جویی، قناعت، اصلاح نفس و تنظیم بودجه و … برای جلوگیری از این معضل اجتماعی عرضه داشتهاست. بنابراین؛ مصرف به خودی خود پديدهای مذموم نيست و اسلام نيز مسلمانان را برای تأمين نيازهای زندگی تشويق میكند. اما؛ مصرفگرايی و هدف قرار دادن مصرف آثار منفی داشته، همسو با مفاهيمی چون اسراف، شکاف طبقاتی و… بوده و از ديد اسلام مذموم شمرده شده¬است.
جهت دریافت لینک اینجا کلیک کنید.