#کرسی_آزاد_اندیشی
#آذربایجان_غربی
#مدرسه_علمیه_الزهراء_ارومیه
#کرسی_آزاد_اندیشی
کرسی آزاد اندیشی با موضوع ولایت فقیه،مطلقه،مقیده؟در حوزه علمیه الزهراءسلام الله علیهای ارومیه برگزار شد.
در ابتدا گروه موافق به بیان معنای ولایت فقیه پرداخته وبیان کردند ولایت به معنای سرپرستی ورهبری وبه معنای والی واجرای ومدیریت امور جامعه در عصر غیبت می باشد.ایشان در ادامه بیان کردندمنظور از قید مطلقه اینست که ولایت مطلقه مستلزم بیان همه احکام واجرای تمام آنها می باشد به گونه ای که در عصر غیبت قابل تعطیلی نیست ودر صورتی که احکام با هم تزاحم داشته باشند ولی فقیه باید چاره ای بیندیشد.
در ادامه جلسه گروه مخالف بیان داشتند که ولایت ،امری تکوینی است وقابلیت انقال ندارددپس نظریه انتقال آن از جانب معصوم به ولی فقیه درست نیست .علاوه بر ان ولایت برای کسی است که مجنون وصغیر است.مردم مامگر صغیر ومجنون هستند.ونیز در باب ولایت مطلقه باید بیان داشت که کسی می تواند مطلق امور را دردست بگیرد که دارای مقام عصمت باشد در حالی که ولی فقیه فردی عادی مثل ما است که به این مقام نرسیده است .پس چگونه می تواند مطلق امور رادردست گیرد
گروه موافق در پاسخ به این سوال بیان داشتند که ولایت،ولایت فقیه از نو تکوینی نمی باشد که قابلیت انتقال نداشته باشد بلکه از نوع تشریعی واجرایی است خداوند ولایت فقیه را ازنوع تکوینی بر عهده پیامبروامامان معصوم قرار داده وبرای ولایت فقیه تشریع کرده است. ونیز .لایت فقیه دارای معانی مختلفی مثل مثل سلطان ،رهبر وپیشوا وصاحب وسرپرست می باشد.بر این اساس در همه جا به معنای صاحب وسرپرست نمی باشد همانطور که درقر آن آمده خداوند وپیامبر ولی مومنان می باشند .درباب ولایت مطلقه هم منظور از اختیارات مطلق همان اختیارات حکومتی وولایتی است علاوه بر آن هر چند ولایت فقیه عصمت امامان را ندارد اما در جامعه هم مردم ناظر به اعمال رهبر وهم مجلس خبرگان که انتخاب شده خود مردم است بر امورر رهبر نظارت دارند.
در ادامه گروه مخالف بیان کردند ولایت فقیه که حاکی از نظارت وولایت یک نفر می باشدنوعی حکومت استبدادی می باشد.علاوه بر آن اگر رهبری اختیارات مطلق دارد چرا با مفاسد جامعه امروز که توسط برخی مسئولین نظام صورت می گیرد بر خورد نمی کند.؟
گروه موافق در پاسخ به پرسش گروه مخالف بیان داشتند که اولا ولایت ولایت فقیه در طول ولایت خدا وپیامبر قرار دارد ودر ثانی بدون در خواست مردم تحقق عینی وخارجی پیدا نمی کند همانطور این را به صورت ملموس در زندگی خیلی از معصومین ملاحظه می کنیم.علاوه بر آن ولی فقیه براساس قوانین الهی قدم بر می دارد نه نظر شخصی ودارای شرایط عدالت باید باشد. پس نظر شخصی واستبدادی نمی باشد.علاوه بر ان درست است که رهبری ولایت مطلقه دارد اما این دلیل نمی شود که کار تک تک مسئولین را انجام داده وبه تک تک مسائل به صورت مستقیم ورود پیدا کند.نه اینگونه نیست حکومت مردمی است نه استبدادی .رهبری در جلسات مختلف بارها وبارها گوشزد می کند.اگر مردم بصیرت کافی داشته باشند همه چیز حل می شود.در پایان این جلسه حجت الاسلام والمسلمین آقای میرزایی ضمن جمع بندی نظرات دو گروه وپاسخ به بیانات آنان فرمودند در بحث ولایت فقیه و انتخاب ایشان،شرط ،مشارکت حداکثر مردمی هست چون حکومت مردمی واسلامی می باشد.ولایت مطلقه در نظام های سیاسی ونظام های دنیا به معنای دیکتاتوری می باشد.ولایت فقیه در همچین جوامعی به معنای بی قانونی ،یعنی فوق قانون بودن ،یعن ی خودشان قانون هستند.اما در جوامع اسلامی اینگونه نیست .در آنجا قید مطلقه اشاره به یک اختلاف فقهی بین فقهاست .یعنی کسانی که بحث ولایت فقیه را مطرح می کنندوحوزه اختیارات اورا معین می کنند تعدادی قائل به ولایت مطلقه وبرخی قائل به مقیده هستند.بحث در مقیده به این است که در دوران غیبت در سه حوزه است.یا در حوزه قضاوت یا افتاء یا حاکمیت.که در بحث قضاوت همه اتفاق نظر دارند که در دوران غیبت که ولی فقیه حق قضاوت دارد ودر بحث افتا هم همینگونه هست که ولی فقیه باید فتوا را صادر رکند.اما در بحث حاکمیت اختلاف در این است که عده ای می گویند ولی فقیه فقط در امور حسبیه اختیار دارد امور حسبیه یعنی اموری که شارع به روی زمین مانده آن ها اجازه نمیدهدوکسی هم عهده دار این امور نمی باشدآاقای میرزایی در انتها ضمن بیان هر کدام از این موارد بیان کردند مرحوم اما م خمینی وشیخ مفید بر این نظر قائل هستند تمام اختیاراتی که امام معصوم دارد ولی فقیه هم دارد.آقای میرزایی در انتها به شبهات وسوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دادند.